اقدامات لازم پس از عمل لیپوماتیک و لیپوساکشن

لیپوماتیک و لیپوساکشن از جمله جراحی های پیکر تراشی هستند که در آن چربی های اضافه نقاط مختلف بدن تخلیه میشود. لیپوماتیک و لیپوساکشن می توانند در قسمت های مختلف بدن مورد استفاده قرار بگیرند. لیپوماتیک معمولا برای افرادی مناسب است که دارای چربی های اضافه در برخی قسمت های بدن خود هستند و با ورژش و رژیم نمی توانند این چربی را از بین ببرند. اما به افراد چاق با اضافه وزن بسیار زیاد این جراحی توصیه نمی شود.

در بیشتر موارد چربی های استخراج شده از بدن برای حجم دهی به سایر نقاط استفاده می شود. اگر پوست در قسمی که لیپوماتیک انجام می شود به اندازه کافی خاصیت کشسانی نداشته باشد. لازم است جراحی های دیگری نیز در کنار لیپوماتیک انجام شود تا پوست اضافه را جمع کند. همیشه مراقبت های بعد از جراحی یکی از قسمت های مهم جراحی است که می تواند باعث بهتر شدن نتیجه جراحی شود و یا در صورت عدم رعایت نکات گفته شده برای فرد دردسر ساز باشد. در این مقاله می توانید درباره مراقبت های بعد از لیپوماتیک و لیپوساکشن بخوانید. توصیه می شود مقاله جراحی لیپوماتیک را نیز مطالعه نمایید.

تغذیه و ورزش بعد از جراحی

مصرف آب کافی

در طول جراحی لیپوماتیک بدن آب زیادی از دست می دهد پس لازم است در روز های پس از جراحی میزان بیشتری آب و مایعات مصرف کنید تا جایگزین آن شود و فرایند های بدن را با مشکل رو به رو نکند. مصرف آبمیوه ها نیز علاوه بر آبرسانی به بافت های بدن دارای ویتامین است و برای بدن مفید خواهد بود

محدودیت مصرف نمک

نمک همانطور که باعث طعم بهتر غذا می شود اما لازم است تا به مقدار کافی مصرف شود. مصرف بیش از اندازه نمک در حالت عادی نیز برای بدن آسیب رسان است و باید به میزان مناسب مصرف شود. اما در دوران نقات لازم است میزان مصرف نمک را به کمترین میزان ممکن برسانید. مصرف نمک می تواند باعث ایجاد تورم و ادم در اندام ها می شود. بهترین جراح لیپوماتیک در تهران این نکات را به شما یاددآور می شود.

مصرف غذای سبک

بعد از جراحی لازم است از غذا های سبک و زود هضم استفاده نمایید تا از ایجاد یبوست جلوگیری کنید. مصرف غذا های نرم و آبکی بهترین گزینه است. همچنین مصرف سیگار و الکل باید تا پایان دوره نقاهت محدود شود. مصرف میوه ها و آبمیوه ها به خصوص آناناس به بهبودی سریع تر کبودی ها کمک می کند.

ورزش

بعد از جراحی باید از انجام فعالیت های سنگین و پر فشار بپرهیزید و تا چند روز استراحت نمایید. اما در این دوارن پیاده روی و قدم زدن آرام می تواند با افزایش گردش خون در بدن برای بهبودی سریع تر موثر باشد. به علاوه لازم است تا چند هفته پس از جراحی از گن های مخصوص استفاده شود.این کار از عفونت زخم ها جلوگیری می کند.

دیگر مراقبت ها بعد از جراحی

  • از محل پورت (سوراخ های چند میلیمتری لیپوساکشن) معمولا بمدت ۲۴ ساعت ترشحات خونابه ای دارید که طبیعی است و فقط در صورت نیاز گاز روی آن تعویض و گاز استریل روی آن بگذارید.
  •   ۴۸ ساعت پس از عمل لیپوماتیک و لیپوساکشن حتما دوش بگیرید (داخل وان نباید بروید) و با شامپو بچه بدن خود را با ملایمت شستشو دهید.
  • روی محل سوراخ های لیپوساکشن، از پماد موپیروسین یا جنتامایسین و یا زینک اکساید روزی یک بار استفاده کنید. حتی المقدور از چسب پانسمان حتی چسب ضد حساسیت استفاده نکنید.
  • آنتی بیوتیک تجویز شده را مرتب و سر ساعت مصرف کنید.
  • ۵- در صورت وجود درد از مسکن تجویز شده استفاده کنید و اگر درد شدید داشتید از شیاف دیکلوفناک استفاده نمایید.
  • پس از عمل تحرک داشته باشید و طولانی مدت در یک وضعیت ( خوابیده یا نشسته نباشید). پس از عمل از غذای سبک مانند سوپ استفاده نمایید ولی از روز بعد محدودیت غذایی ندارید.
  • تا میتوانید مایعات (آب و آب میوه تازه) مصرف کنید.
  • گن مخصوص را بطور دایم باید استفاده نمایید ( معمولا حداقل بمدت دو ماه).
  • کبودی و تورم معمولا یک تا دو هفته وجود دارد، از آناناس تازه( نه کمپوت) استفاده کنید.
  • ۱۰- حداقل تا سه هفته از استخر و وان و جکوزی استفاده نکنید.
  • حداقل تا دو ماه از قرار گرفتن در معرض مستقیم نور آفتاب پرهیز نمایید.
  • در صورت هر گونه مشکل میتوانید تماس بگیرید.
دکتر محسن اسدی

فوق تخصص جراحی پلاستیك، ترمیمی و زیبایی و عضو رسمی انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی ایران. دکتر اسدی در سال 1390 با رتبه چهارم کشوری موفق به اخذ مدرک بورد فوق تخصصی جراحی پلاستیک -ترمیمی و زیبایی شد. وی  از سال 2016 عضو رسمی انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی بین الملل آمریکا (ISAPS) است.

ارسال دیدگاه

مدت زمان مطالعه ۴ دقیقه