جراحی پیکرتراشی ( Body-contouring)

با افزايش نسبي سطح رفاه اجتماعي و خودآگاهي بيشتر نسبت به وضعيت ظاهري، افراد بيشتري تمايل به داشتن اندام مناسب و ايده آل دارند به طوريكه در كشورهاي ديگر به خاطر نوع پوشش، توجه به فرم بدن اهمیت بیشتری نسبت به صورت دارد. به همین دلیل است که در کشورهای غربی عمل های زیبایی فرم دهی بدن( body contouring) رايج تر از عمل بيني مي باشد كه تاكنون در كشور ما برعكس اين حالت بوده، ولي به تدريج اين تمايل در بين مراجعين ايراني نيز رو به گسترش است.

از جمله اين اعمال خارج كردن چربی زاید به روش های مختلف مانند لیپوساکشن و لیپوماتیک و امثال آن از نواحی شکم و پهلو و … و همزمان تزریق چربی در نقاطی است که کمبود چربی احساس می شود ( مانند ناحیه باسن).

از جمله خواسته های خانم ها داشتن فرم بدن به حالت اصطلاحا ساعت شنی (hour-glass) می باشد. یعنی داشتن کمر باریک و برجستگی در ناحیه لگن و باسن. البته داشتن سینه های برجسته و خوش فرم نیز می تواند باعث بهبود این وضعیت شود.

از اصطلاحات رایج در این زمینه، لیفت باسن به روش برزیلی است ( BBL: Brazilian Butt Lift ) که ایجاد برجستگی در ناحیه باسن و باریک نمودن کمر با این روش است.

انواع روش های پیکر تراشی

لیپوماتیک

لیپوماتیک یکی از جدید ترین روش های پیکر تراشی است در این روش لاغری با ایجاد برش کوچکی در سطح پوست میله دستگاه وارد ناحیه مورد نظر می شود و سپس مقدار مورد نظر از چربی خارج میشود. یکی از مزایای این روش قابلیت استفاده از این چربی برای تزریق به قسمت های دیگر بدن است. برای حجم دهی به سینه باسن و یا استفاده برای جوانسازی صورت می توان از این چربی استخراج شده استفاده نمود.

لیپوست

لیپوست یکی از روش های خارج کردن چربی است که به صورت رفت و برگشتی انجام می شود و هر بار یک لایه از چربی جدا می شود. در این روش به صورت کاملا یکنواخت چربی ها از بدن جدا می شود و امکان گلوله شدن چربی و ایجاد ظاهر نامناسب وجود ندارد. در این روش نیز می توان از چربی های استخراج شده برای تزریق به قسمت های دیگر بدن استفاده نمود.

لیپوماتیک

در لیپوماتیک نیز با روش رفت و برگشت لایه های چربی جدا می شوند و فرم بهتری برای بدن ایجاد می شود. لیپوست روش پیشرفته تری از لیپوماتیک است که در آن مقدار چربی بیشتری را می توان استخراج کرد در حالی که عوارض کمتری دارد. در همه روش های پیکر تراشی تنها حذف چربی های اضافه زیر پوست صورت می گیرد و برای جمع کردن پوست شل  افتاده هر قسمت باید از جراحی ابدومینوپلاستی بهره برد.

لیپوساکشن

در لیپوساکشن لوله ای به نام کانولا متصل به دستگاه مکش چربی از طریق برش کوچکی در ناحیه مورد نظر وارد بدن شده و چربی ها را خارج می کند. لیپوساکشن بر اساس مکش چربی های اضافه کار می کند. در این روش نمی توان از چربی های خارج شده برای تزریق به دیگر قسمت های بدن استفاده کرد.

لیزر لیپولیز

دستگاه های لیپولیز با دو ساختار می توانند برای پیکرتراشی و تناسب اندام مورد استفاده قرار بگیرند. لیزر لیپولز با امواج اولتراسونیک برای گرم کردن سلول ها چربی استفاده می شود.سپس این چربی ها از بدن دفع میشوند. روش دیگر استفاده از این دستگاه بر اساس تزریق نوعی مایع و دفع چربی ها از طریق کبد است. این چربی نیز به حالت مایع است و برای استفاده در قسمت های دیگر بدن مناسب نیست

جهت حصول این نتیجه چند نکته مهم وجود دارد:

  • تجمع چربی زاید زیر جلدی در ناحیه شکم و پهلو وجود داشته باشد که با لیپوساکشن قابل برداشت باشد و نه چربی احشایی یا چربی داخل شکم که قابل خارج کردن نیست .
  • چربی مناسب قابل استحصال و برداشت به اندازه کافی وجود داشته باشد که بتوان از آن برای تزریق در نواحی موردنظر استفاده کرد.
  • فرم کلی بدن فرد از نظر ساختار (structure) ، مناسب باشد . قابل ذکر است که در افرادی که فاصله دنده ها با لگن کم باشد و افراد دارای قد خیلی کوتاه و یا لگن بسیار کوچک، و افرادی که بالا تنه نسبتا درشتی دارند امکان ایجاد حالت ساعت شنی بسیار سخت یا حتی غیر ممکن است.
  • نسبت وزن به قد یا به اصطلاح BMI ، ترجیحا زیر ۳۰ باید باشد ( وزن به کیلوگرم تقسیم بر توان  دو قد به متر مربع).

*هرگز فردی  با وزن بالای ۹۰ کیلو و قد زیر ۱۶۰ سانتی متر، کاندید پیکر تراشی نیست.

  • قوام عضلات شکم و پوست شکم خوب باشد به عبارتی پوست شل و دارای خطوط بارداری زیاد (striae) یا( stertch mark )  نباشد و عضله جدار شکم شل و دارای فتق و دیاستاز نباشد.
  • این عمل تاثیر چندانی روی سلولیت ( حالت پوست پرتقالی یا ناصافی های سطحی پوست که معمولا در ناحیه ران و باسن به وجود می آید)، ندارد.

روند جراحی پیکرتراشی و مراقبت های بعد از آن

  • این جراحی معمولا با بیهوشی عمومی انجام می شود چون فرایند برداشت چربی و آماده سازی و تزریق مجدد، فرایند زمان بری است و چندین ساعت زمان لازم دارد .
  • این عمل نیاز به هیچگونه برش جراحی ندارد و صرفا از طریق سوراخ های بسیار کوچک چند میلی متری قابل انجام است (معمولا سه تا پنج سوراخ).
  • پس از عمل از محل این سوراخ های کوچک ( به اصطلاح پورت) ، تا ۴۸ ساعت ممکن است ترشحات خونابه ای خارج شود که کاملا طبیعی است و فقط نیاز به تعویض پانسمان دارد.
  • پس از عمل بیماران بایستی فقط از گن های مخصوص استفاده نمایند تا کمک به فرم دهی پوست گردد. معمولا توصیه می شود حداقل دو ماه و حداکثر شش ماه از این گن ها استفاده شود.
نحوه انجام جراحی پیکرتراشی
جراحی پیکرتراشی ( Body-contouring)
  • کبودی و تورم معمولا چند روز تا چند هفته وجود دارد که نیاز به اقدام خاصی ندارد و به مرور بهتر می شود.
  • بیماران معمولا همان روز پس از جراحی مرخص می شوند و نیاز به بستری شبانه در بیمارستان یا مرکز جراحی نمی باشد.
  • طبق معمول تاکید من به بیماران محترم داشتن توقعات منطقی و دوری از عکس های تخیلی و غیر واقعی در فضاهای مجازی است. هرگز نتیجه عمل خود را با دیگران مقایسه نکنید. اگر نظر دیگران برایتان خیلی اهمیت دارد اصلا عمل زیبایی انجام ندهید.

*در انتخاب جراح خود بسیار دقت کنید و مبنا را بر مهارت داشتن فوق تخصص جراحی پلاستیک(مراجعه به سایت انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی ایران ) و صداقت پزشکتان بگذارید. هر جراح با تجربه ای تمام دانش و مهارت و هنر خود را برای حصول بهترین نتیجه به کار می گیرد ولی بخاطر داشته باشید نتایج جراحی زیبایی قابل تضمین و گارانتی نیست و هرگونه تضمین  احتمالا نشانه کم تجربگی جراح است.

هزینه جراحی پیکر تراشی

هزینه جراحی پیکرتراشی بستگی به فاکتورهای بسیاری از جمله میزان حجم چربی قابل برداشت و نواحی مختلف آناتومیک و شرایط جسمانی بیمار  و … دارد. برای هزینه ها توسط دکتر اسدی و مشاوره جراحی با شماره های مطب تماس بگیرید

دکتر محسن اسدی

فوق تخصص جراحی پلاستیك، ترمیمی و زیبایی و عضو رسمی انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی ایران. دکتر اسدی در سال 1390 با رتبه چهارم کشوری موفق به اخذ مدرک بورد فوق تخصصی جراحی پلاستیک -ترمیمی و زیبایی شد. وی  از سال 2016 عضو رسمی انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی بین الملل آمریکا (ISAPS) است.

دیدگاه ها

  1. Peterbuh - آگوست 10, 2021 در 5:58 ق.ظ

    Delete,please! .

    پاسخ

ارسال دیدگاه

مدت زمان مطالعه ۶ دقیقه