هر آنچه از مراقبت های بعد از پروتز سینه لازم است بدانید

پروتز سینه، روشی دائمی برای افزايش حجم سینه خانم ها  است كه از پروتزهای سیلیکونی و یا ندرتا سالین ( آب نمک) استفاده ميشود. پروتز سینه صرفا باعث تغییر اندازه سینه ( حجم )  ميگردد  و به تنهايي باعث اصلاح فرم سينه ها ( مانند افتادگي ) نميشود.

پروتز پستان پس از جراحی سرطان سینه نیز می تواند برای بهبود ظاهر سینه مورد استفاده قرار گیرد.

بطور خلاصه پروتز مطمئن ترين، كم عارضه ترين و ماندگارترين روش براي افزايش سايز سينه ها ميباشد.

جراحی پروتز سینه

پروتز سینه به منظور افزایش سایز سینه ها به طور دایمی در خانمها مورد استفاده قرار ميگيرد. این جراحی با قرار دادن پروتز زیر بافت سینه و یا زیر عضله سینه انجام می شود.  البته اگر افتادگی سینه زیاد باشد می توان در کنار این روش، جراحی لیفت سینه نیز انجام داد.

اگر سینه های افتاده دارید  و قصد دارید علاوه بر اصلاح افتادگی ، سایز سینه ها هم بزرگتر شود ، ممکن است جراح به شما پیشنهاد کند که همزمان با ماستوپکسی ( لیفت سینه ) ، از پروتز سینه استفاده کنید. بر کسی پوشیده نیست که داشتن سینه های برجسته و خوش فرم ، تاثیر بسیار زیادی بر اعتماد به نفس خانمها داشته  و باعث بهبود body image میگردد.

سینه شما بعد از جراحی

پس از جراحی ، سینه ها کمی متورم میباشند و بخصوص در قسمت بالای سینه ها تورم مشهودتر است . درد در مواردیکه پروتز زیر عضله قرار داده شده باشد

جای زخم

قبل از عمل، جراح پلاستیک به شما توضیح می دهد که محل برش دقیقا کجا خواهد بود.

اگر صرفا پروتز گذاشته شود ، بطور معمول برش کوچک ۴ تا ۵ سانتیمتری در زیر سینه در هر طرف ایجاد خواهد شد ولی در مواردی که نیاز به لیفت هم باشد نوع برش ها متفاوت خواهد بود و حتما دور هاله سینه برش خواهد خورد.

اگر پوست روشنی دارید، اسکار بلافاصله بعد از عمل قرمز می شود.  اگر پوست تیره ای دارید، جای زخم شما تیره تر می شود.  ابتدا جای زخم سفت و کمی برآمده خواهد بود ولی به مرور زمان صاف و کمرنگ می شود.  توجه داشته باشید که تحت هیچ شرایطی محل برش ها کاملا محو نمیشود و در بهترین حالت یک خط کمرنگ باقی خواهد ماند. استفاده از کرم های آنتی اسکار و یا شیت های سیلیکون برای کاهش جای بخیه کمک کننده است.

مراقبت های بعد از جراحی پروتز سینه

-آنتی بیوتیک خوراکی را به موقع مصرف نمایید.

-بعد از عمل محدودیت غذایی وجود ندارد .

-استراحت نسبی به مدت دو تا سه روز داشته باشید. پیاده روی سبک منعی ندارد .

-ترجیحا تا یک هفته بعد از عمل رانندگی نکنید و از حرکاتی که باعث فشار به قفسه سینه و یا بازوها میشود امتناع نمایید. روزهای اول حتی برس کشیدن موها میتواند درد را تشدید نماید و بایستی به آرامی انجام شود.

-بعد از ۴۸ ساعت میتوانید حمام کنید. البته نباید از وان استفاده کنید و فقط یک دوش ساده بگیرید.

-برای خوابیدن بعد از جراحی پروتز سینه، ترجيحا بايد به پشت بخوابید و بهتر است كه پشت سرتان مختصری بالاتر باشد. البته با قرار دادن بالش نرم در کنارتان ، میتوانید به پهلو هم بخوابید ولی نباید روی شکم بخوابید.

-ورزش سنگین و باشگاهی و شنا کردن تا شش هفته پس از عمل ممنوع است .

• اگر متوجه التهاب، قرمزی یا گرمی سینه، تب و یا افزایش ناگهانی حجم سینه بصورت یک طرفه و یا دو طرفه شدید،با جراح خود تماس بگیرید. بیشتر بخوانید: عمل بینی

انواع مراقبت های بعد از جراحی پروتز سینه

مهم ترین مراقبت های بعد از پروتز سینه می تواند شامل موارد زیر باشد:

• بانداژ محل جراحی را می‌توان بعد از ۲۴ ساعت برداشت.

• بعد از ۴۸ ساعت در صورت لزوم می‌توانید حمام کنید. البته نباید از وان استفاده کنید و فقط یک دوش ساده و سریع بگیرید.

• برای خوابیدن بعد از جراحی پروتز سینه، سعی کنید به پشت بخوابید، به مدت ۲ ماه به پهلو یا شکم نخوابید.

در طول نقاهت از پروتز سینه، سینه‌ ها به تماس فیزیکی حساس خواهند بود.  پس تا حتی المقدور مراقب باشید که ضربه ای به آنها وارد نشود.

• می‌توانید موهایتان را شانه کنید. اما باید مراقب حرکت دستان خود باشید.  و دست های خود را زیاد بالا و پایین نکنید.

• بهتر است تا یک هفته بعد از عمل پروتز سینه رانندگی نکنید.

• اگر متوجه التهاب، قرمزی یا گرمی سینه، تب یا تنگی نفس شدید، ممکن است عفونت داشته باشید.  در اسرع وقت با جراح خود تماس بگیرید.

آیا پروتز سینه عوارضی دارد؟

امروزه به دلیل بهبود كيفيت پروتزهاي سينه ، عوارض جراحی پروتز به میزان قابل توجهی کاهش یافته است.  اما هر جراحی بصورت بالقوه ميتواند عوارضي به همراه داشته باشد  كه بيماران محترم بايستي قبل از عمل نسبت به آنها مطلع باشند. گاهی اوقات ممکن است برای ترمیم این عوارض نیاز به عمل مجدد وجود داشته باشد.

برخی از عوارض این جراحی عبارتند از:

-ایجاد سروما ( تجمع مایع خونابه در اطراف پروتز) که میتواند هم در روزهای اول بعد از عمل ایجاد شود و هم سالها بعد از عمل اتفاق بیفتد.

-ایجاد کپسول اطراف پروتز که شایعترین عارضه آن میباشد و معمولا بعد از پنج تا ده سال ایجاد میشود و در موارد شدید نیاز به جراحی و تعویض پروتز میباشد.

– عفونت بعد از عمل پروتز سینه که بسیار نادر میباشد

– نشت یا پارگی پروتز که معمولا خودبخود اتفاق می افتد و نیاز به تعویض پروتز خواهد بود

– اسکار هیپرتروفیک و یا ندرتا کلویید( گوشت اضافه) در محل برش جراحی

آیا جراحی پروتز سینه درد دارد؟

بله ولی نه دردی که قابل تحمل نباشد .در واقع خیلی از بیماران همزمان با عمل پروتز ، جراحی های دیگر مانند جراحی بینی ، شکم ( ابدومینوپلاستی)  ، لیپوماتیک ، تزريق چربي ،  لابياپلاستي و …..هم انجام میدهند و به راحتی دوره نقاهت را طی میکنند ، به این ترتیب با یکبار بیهوشی و یک دوره نقاهت دو عمل جراحی زیبایی را تجربه می کنند.

همانطور که گفته شد درد در مواردی که پروتز زیر عضله گذاشته میشود بیشتر است ولی این درد با مسکنهای خوراکی قابل تحمل میباشد و حداکثر ظرف دو تا سه روز برطرف میشود.دردی که بیشتر طول بکشد و یا همراه علایم دیگر مانند تورم غیر عادی و تب و … باشد نیاز به بررسی توسط جراح خواهد داشت.

توجه داشته باشید که جراح فوق تخصص پلاستیک به راحتی هرگونه عارضه ای را میتواند درمان و اصلاح نماید و جای نگرانی وجود نخواهد داشت.

بنابراین توصیه میگردد بیماران محترم پس از تحقیق نسبت به انتخاب صحیح جراح فوق تخصص پلاستیک و زیبایی ، اقدام نمایند.