صفر تا صد جراحی بینی استخوانی

محتوا نمایش

یکی از مهم ترین و رایج ترین جراحی های زیبایی که در ایران انجام می شود، عمل جراحی زیبایی بینی است. عمل بینی تا جایی در ایران رواج یافته که هر ساله بسیاری از افراد از سایر کشورهای دنیا به ایران می آیند تا بینی خود را به دست یکی از بهترین جراحان پلاستیک ایران بسپارند. زمانی که یک فرد تصمیم به جراحی بینی می گیرد، اولین اصطلاحی که می شنود بینی استخوانی و بینی گوشتی است. در واقع بر اساس این دو نوع بینی تصمیم می گیرد که بهترین جراح بینی تهران مراجعه کند.

در مطالب قبلی در مورد جراحی بینی گوشتی به طور کامل صحبت کردیم. در این مطلب سعی داریم تا به بررسی کامل و دقیق جراحی بینی استخوانی بپردازیم و به سوالات پیش از این جراحی پاسخ دهیم. سوالاتی از قبیل بینی استخوانی چه ویژگی هایی دارد، بهترین جراح بینی استخوانی تهران چه کسی است، هزینه جراحی بینی استخوانی در تهران چقدر است؟ مدت زمان جراحی بینی استخوانی چقدر است؟ آیا عمل بینی استخوانی برگشت پذیر است؟ با ما همراه باشید.

نکات کلی بینی استخوانی
نکات کلی در مورد رینوپلاستی بینی استخوانی

مختصری در مورد جراحی رینوپلاستی

رینوپلاستی که در ایران به نام های جراحی زیبایی بینی، عمل بینی، جراحی بینی و راینوپلاستی شناخته می شود، قدمتی دیرینه دارد. هزاران سال پیش در هند، پادشاهان برای مجازات متهمان و جنایتکاران نوک بینی آن ها را می بریدند. پزشکی هندی به نام سوشروتا (Sushruta) که یکی از پدران جراحی پلاستیک در جهان توصیف می شود، با استفاده از ابزارهای مخصوص از پوست پیشانی آن ها برای بازسازی بینی استفاده می کرد.

سپس، در قرن شانزدهم میلادی، جراحی ایتالیایی به نام گاسپارو تاگیاکوتزی (Gasparo Tagliacozzi)، که اکثر متخصصان جراحی زیبایی وی را پدر جراحی پلاستیک می دانند، روشی را در جراحی بینی ابداع کرد که با استفاده از آن از پوست بازو برای ترمیم بینی و خونرسانی به آن ناحیه استفاده می کرد. بعد از آن که خونرسانی افزایش پیدا می کرد، پوست بازو از بینی جدا می شد. این روش اگرچه امروزه بسیار دردناک به نظر می رسد، اما اساس و پایه جراحی پلاستیک بینی به حساب می آید.

روش ابداعی جراحی بینی
روش اولیه جراحی بینی که توسط پزشکی ایتالیایی ابداع شد.

تمامی این تلاش ها منجر شد تا امروزه جراحی بینی پیشرفت های چشمگیری را شاهد باشد و تکنیک های مدرنی برای زیبایی بیشتر و همچنین رفع مشکلات تنفسی پدید آید. امروزه، هدف افراد از انجام رینوپلاستی به موارد زیر خلاصه می شود:

  • کوچک کردن اندازه بینی
  • از بین بردن قوز روی تیغه بینی
  • رفع انحراف بینی (سپتوپلاستی)
  • رفع افتادگی نوک بینی
  • کوچک کردن پهنای نوک بینی
  • کوچک کردن اندازه سوراخ ها
نمونه جراحی قوز بینی و افتادگی نوک
نمونه ای از رفع مشکلات بینی از جمله قوز و افتادگی به کمک جراحی بینی

آشنایی با انواع مدل های بینی

بینی ها از نظر میزان غضروف به دو نوع زیر تقسیم می شوند:

  1. بینی های استخوانی
  2. بینی های گوشتی

همان طور که گفتیم، در این مطلب هدف ما زیباجویانی هستند که نوع بینی آن ها استخوانی است. به همین دلیل، در ادامه به بررسی مشخصات بینی استخوانی و جراحی بینی استخوانی خواهیم پرداخت.

برای اطلاعات بیشتر در خصوص بینی گوشتی، می توانید به مقاله جراحی بینی گوشتی مراجعه نمایید.

مشخصات بینی استخوانی چیست؟

بینی استخوانی (Bony Nose) که به نام بینی غضروفی هم شناخته می شود، با داشتن ویژگی های زیر شناخته می شود:

  • پوست نازک
  • غضروف قوی
  • استخوان محکم
  • معمولاً وجود قوز روی تیغه بینی

نازک بودن پوست و داشتن غضروف قوی از مشخصات اصلی بینی استخوانی است.

جراحی قوز بینی آقایان دکتر محسن اسدی
قوز بینی و نازک بودن پوست بینی از ویژگی های بینی استخوانی است.

 چرا افراد دارای بینی غضروفی عمل بینی انجام می دهند؟

افرادی که برای رفع عیوب این نوع بینی به فوق تخصص جراحی پلاستیک مراجعه می کنند، این شانس را دارند که بعد از جراحی، بینی بسیار زیباتری را داشته باشند. این امر به دلیل آن است که پوستی بینی در این افراد نازک است و تغییرات به خوبی در این بینی ها مشاهده می شود. در واقع می توان گفت که ضخامت کم پوست بینی و قوی بودن غضروف ها تفاوت مهم میان بینی استخوانی با بینی گوشتی است که سبب می شود نتیجه جراحی بینی استخوانی زیباتر به نظر برسد. اما در مورد مشکلات رایج بینی های دارای استخوان قوی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • وجود قوز و یا فرورفتگی روی تیغه بینی
  • کج بودن تیغه بینی
  • عقابی بودن بینی
  • نامتقارن بودن سوراخ های بینی
  • بزرگ بودن بینی
  • افتادگی نوک بینی

این عیوب با مراجعه به بهترین جراح بینی استخوانی تهران رفع خواهد شد و بینی فرم بسیار زیبایی پیدا خواهد کرد.

نمونه جراحی رینوپلاستی توسط بهترین جراح بینی تهران
رفع مشکلات بینی استخوانی (قوز زیاد و افتادگی) به کمک رینوپلاستی

وجود قوز روی تیغه بینی های استخوانی به چه علت است؟

قوز روی بینی های استخوانی به دو دلیل اتفاق می افتد:

  1. ژنتیک: گاهی فرد به صورت مادرزادی دارای بینی استخوانی همراه با قوز هستند. این مشکل در زمان بلوغ آن ها بیشتر مشخص می شود.
  2. عوامل محیطی: گاهی عواملی مانند تصادف و ضربه خوردن به بینی باعث بروز شکستگی در بینی می شود. این شکستگی به صورت قوز خود را نشان می دهد.

بهترین سن برای جراحی بینی غضروفی قوی چه سنی است؟

بینی چه استخوانی باشد چه گوشتی، توصیه می شود که بعد از رشد کامل اجزای صورت عمل رینوپلاستی انجام بگیرد. به طور کلی توصیه شده که خانم ها بعد از 14 سالگی و آقایان بعد از 16 سالگی عمل بینی انجام دهند. اما متخصصان برتر جراحی بینی ایران و جهان معتقدند که 18 سالگی بهترین سن برای عمل جراحی زیبایی بینی است.

انواع روش های جراحی بینی استخوانی چیست؟

به طور کلی برای عمل رینوپلاستی دو تکنیک وجود دارد:

  1. عمل باز بینی
  2. عمل بسته بینی

در ادامه به معرفی هر یک از این  انواع روش عمل بینی می پردازیم.

جراحی باز برای بینی های استخوانی چگونه است؟

همان طور که از نام جراحی باز بینی (Open Nose Surgery) یا (Open Rhinoplasty) پیداست، در این روش با استفاده از برشی که روی کلوملا (پل میان دو سوراخ بینی) ایجاد می شود، پوست بینی کاملاً از روی ساختمان بینی جدا می شود و جراح می تواند تغییرات لازم را اعمال کند. این روش امروزه بهترین تکنیک جراحی بینی استخوانی و گوشتی محسوب می شود زیرا در این روش، جراح بینی:

  • به ساختمان بینی دسترسی کامل دارد؛
  • برای انجام تغییرات میدان دید وسیعی دارد؛
  • می تواند تغییرات زیادی را روی بینی ایجاد کند؛
  • فضای زیادی برای انجام تغییرات دارد؛
  • می تواند تا حد ممکن سوراخ های بینی را قرینه کند.

نتیجه رینوپلاستی باز، هم برای بینی غضروفی و هم بینی گوشتی بسیار مناسب خواهد بود. اگر جراح مهارت و ظرافت کافی در کار خود داشته باشد، هیچ اثری از بخیه روی بینی باقی نخواهد ماند.

انواع روش های برش کلوملاجراحی بسته برای بینی های استخوانی چگونه است؟

عمل بسته بینی (Closed Nose Surgery) یا (Closed Rhinoplasty) روشی است که در آن به صورت بسته، یعنی بدون هیچ برشی، بینی عمل می شود. در واقع جراح با بالا نگه داشتن پوست بینی به کمک ابزاری خاص، جراحی را انجام می دهد. از مزایای جراحی بسته می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • عدم برش بینی و در نتیجه بخیه نزدن به بینی؛
  • دوره بهبودی سریع تر.

با این وجود، اکثر متخصصان خوب جراحی بینی ایران این روش را به دلیل معایب زیر روش مناسبی نمی دانند:

  • زاویه دید جراح در این روش بسیار محدود است؛
  • امکان تغییرات زیاد و رفع عیوب چشمگیر بینی وجود ندارد؛
  • نتیجه جراحی چندان جذاب نخواهد بود.

هر چند بر خلاف بینی گوشتی، هر دو روش باز و بسته برای بینی استخوانی قابل انجام است، اما توصیه می شود که برای زیباتر شدن نتیجه، رینوپلاستی باز صورت گیرد.

تفاوت جراحی بسته و باز استخوانی
تفاوت در راینوپلاستی باز و بسته

آیا جراحی بینی استخوانی با گوشتی متفاوت است؟

از نظر تکنیک های جراحی باید گفت خیر تفاوتی میان جراحی این دو نوع بینی تفاوتی وجود ندارد و برای هر دو هم روش باز و هم بسته قابل انجام است. اما به دلیل پوست ضخیم بینی های گوشتی و غضروف ضعیف آن، نیاز به تغییرات زیادی در عمل بینی وجود دارد و به همین دلیل اکثر جراحان پلاستیک و زیبایی ایران توصیه می کنند که جراحی بینی گوشتی به روش باز انجام شود. هر چند که این موضوع برای بینی های استخوانی نیز صادق است و به دلیل مزایای جراحی باز، ترجیح بر این است که از روش باز استفاده شود.

در تصویر زیر نمونه ای از تفاوت بینی گوشتی و استخوانی را در دو آقا مشاهده می کنید. تصویر سمت راست مشکل بینی گوشتی آقایی جوان و تصویر سمت چپ مشکلات بینی غضروفی آقایی دیگر به کمک جراحی رفع شده است.

علاوه بر این، جراحی بینی گوشتی به دقت و ظرافت بسیار زیادی نیاز دارد و نتیجه حاصل از آن نسبت به بینی استخوانی زیبایی کمتری دارد. نتیجه جراحی بینی استخوانی زیبا و ظریف خواهد بود و امکان مدل بینی طبیعی، فانتزی و نیمه فانتزی برای آن وجود دارد.

مدت زمان انجام رینوپلاستی بینی استخوانی چقدر است؟

عمل رینوپلاستی استخوانی با توجه به میزان مشکلات بینی 1 تا 2 ساعت و نیم طول می کشد. در ادامه، دکتر محسن اسدی، فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی در تهران، در خصوص مدت زمان عمل بینی توضیحاتی را ارائه می دهد:

آیا جراح نقشی در زیبایی بینی غضروفی دارد؟

عمل بینی تا حد بسیار زیادی به مهارت، دقت و تجربه دکتر بستگی دارد و اگر در انتخاب پزشک سهل انگاری شود، ممکن است مشکلاتی به وجود بیاید که فرد مجبور شود بعد از حداقل 1 سال جراحی بینی ترمیمی انجام دهد. مشکلاتی که ممکن است در پی انتخاب نادرست رخ دهد عبارتند از:

  • کج شدن بینی بعد از جراحی
  • عدم رفع قوز بینی استخوانی
  • مشکلات تنفسی بعد از عمل
  • از دست دادن بویایی

به دلیل حساسیت عمل بینی حتماً باید در انتخاب خود دقت کنید و بهترین جراح بینی استخوانی تهران را برای خود انتخاب کنید تا مجبور به اقدام برای عمل ثانویه نشوید. جراح نقش مهم و کلیدی در نتیجه جراحی دارد.

جراحی بینی استخوانی
نمونه جراحی بینی استخوانی بلافاصله بعد از عمل

چگونه بهترین دکتر بینی استخوانی را پیدا کنم؟

انتخاب جراح مهم ترین مرحله در اقدامات پیش از عمل بینی است. خوشبختانه با پیشرفت تکنولوژی و حمل و نقل، امروزه انتخاب یک دکتر جراح پلاستیک خوب در تهران کار امکان ناپذیری نیست. تنها کافی است مراحل زیر را برای انتخاب جراح طی کنید:

  1. جست و جو در اینترنت و مشاهده نمونه کارهای جراحان بینی در سایت رسمی و اینستاگرام آن ها؛
  2. ارزیابی نظرات سایر بیماران و بررسی دقیق نمونه کارهای پزشک؛
  3. تهیه لیستی از آدرس و شماره جراحانی که نمونه کارهای موفق زیادی داشته اند؛
  4. مراجعه حضوری به مطب پزشکان و بررسی صحت رضایت بیماران و ویژگی های خود پزشک؛
  5. انتخاب بهترین جراح رینوپلاستی استخوانی با در نظر گرفتن ویژگی های او و تعیین وقت عمل

ویژگی های بهترین جراح بینی استخوانی چیست؟

شاید با یک جلسه مشاوره نتوان به طور دقیق متوجه ویژگی های یک پزشک شد، اما می توان ضمن معاینه و همچنین مشاهده سایر بیماران تا حدود زیادی به عملکرد پزشک پی برد. در هنگام مراجعه حضوری، حتماً ویژگی های زیر را در پزشک جست و جو کنید:

  • تخصص و علم پزشک (بهتر است عمل توسط فوق تخصص جراحی صورت بگیرد)؛
  • داشتن نمونه کارهای منطقی و طبیعی (عدم به کار بردن مدل های منسوخ و غیراستاندارد)؛
  • مهارت، تجربه و دانش زیبایی در جراحی؛
  • گوش کردن دقیق به صحبت های بیمار و انتظارات او؛
  • آگاهی دادن به بیمار و مشاوره صحیح به او در صورت انتخاب مدل غیرمنطقی؛
  • اخلاق حرفه ای و ملاک قرار دادن سلامت بیمار پیش از هر چیز؛
  • رضایت درصد زیادی از مراجعه کنندگان او؛
  • ظرافت در کار؛
  • متعهد بودن؛
  • صبر و حوصله در پاسخ به مراجعه کنندگان؛
  • مشاوره دادن کامل و باحوصله به بیمار.

چه مدلی برای راینوپلاستی بینی استخوانی مناسب است؟

جراحی بینی به طور کلی با 3 مدل انجام می شود:

  1. مدل طبیعی
  2. مدل فانتزی (عروسکی)
  3. مدل نیمه فانتزی (نیمه عروسکی)

در ادامه با بررسی ویژگی هر کدام از این مدل ها، بهترین مدل بینی را برای Bony Nose معرفی می کنیم.

مدل طبیعی برای بینی های استخوانی

مدل بینی طبیعی یکی از پرطرفدارترین مدل های بینی و البته علمی ترین مدل است. این مدل با نوک بینی طبیعی (با زاویه بین 90 تا 120 درجه با لب ها)، تیغه صاف با ضخامت استاندارد و اندازه مناسب سوراخ ها برای تنفس آسان شناخته می شود. این مدل برای بینی استخوانی آقایان و خانم ها  نتیجه ای بسیار زیبا خواهد داشت. علاوه بر زیبایی، تنفس نیز در این مدل آسان است.

مدل بینی طبیعی قبل و بعد دکتر اسدی
مدل بینی طبیعی بعد از جراحی

مدل فانتزی برای بینی های استخوانی

بینی عروسکی یا فانتزی یکی از مدل هایی است که جذابیت و زیبایی خاص خود را دارد اما عمل بینی تنها به منظور زیبایی انجام نمی شود بلکه تنفس و بویایی فرد نیز حائز اهمیت است. مدل بینی فانتزی اگرچه برای بینی های استخوانی خانم ها نتیجه ای بسیار زیبا دارد اما مدلی علمی نیست. تیغه بیش از حد باریک و نازک، بالا بودن بیش از حد نوک بینی، قوس زیاد بینی و کوچک بودن بیش از حد سوراخ ها باعث می شود که تنفس به خوبی انجام نشود و فرد فقط زیبایی داشته باشد (هر چند که این مدل برای همه افراد هم زیبایی ایجاد نمی کند، به خصوص اگر سایر اجزای صورت درشت باشد).

مدل نیمه فانتزی برای بینی های استخوانی

یکی از جدیدترین مدل های بینی که ترکیبی از مدل فانتزی و طبیعی است، عمل بینی نیمه فانتزی است. این جراحی در بین خانم ها طرفداران زیادی دارد. این مدل که نوک نسبتاً سر بالا، تیغه نیمه باریک و قوس کمی دارد، برای بینی های استخوانی انتخاب مناسبی است. اگرچه عملکرد تنفسی در این بینی به خوبی مدل طبیعی نیست اما با این حال عملکرد قابل قبولی دارد.

رفع قوز بینی استخوانی دکتر اسدی
نمونه جراحی نیمه فانتزی بینی استخوانی

عوارض جراحی بینی استخوانی چیست؟

به طور کلی اگر بینی توسط پزشک زیبایی خوب جراحی نشود، قطعاً مشکلاتی برای فرد به وجود خواهد آمد که برخی از آن ها جبران ناپذیر هستند. از میان رایج ترین مشکلات بعد از جراحی بینی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • غیراستاندارد شدن اندازه بینی؛
  • سر بالا شدن بیش از حد بینی (خوکی شدن بینی)؛
  • کج شدن تیغه بینی؛
  • افتادگی نوک بینی؛
  • وجود قوز یا فرورفتگی روی بینی.

همان طور که در بالا اشاره کردیم، انتخاب جراح بینی استخوانی خوب یکی از مهم ترین مراحل عمل بینی است.

هزینه عمل بینی استخوانی چقدر است؟

قیمت رینوپلاستی استخوانی در تهران بستگی به فاکتورهای مختلفی دارد که عبارتند از:

  • میزان تخصص جراح و مهارت او
  • بینی بیمار و مشکلات آن
  • هزینه دستیاران از جمله متخصص بیهوشی
  • هزینه بیمارستان و محل جراحی
  • هزینه های جانبی مانند عکس آتلیه پیش از جراحی، هزینه آزمایش خون و …

بهتر است هزینه جراحی را زمانی که برای مشاوره به پزشک مراجعه می کنید به صورت دقیق بپرسید. تنها با معاینه جراح پلاستیک می توان به صورت دقیق هزینه را برآورد کرد.

پیش از راینوپلاستی استخوانی چه اقداماتی باید انجام شود؟

قبل از انجام عمل بینی باید اقداماتی انجام شود و نکاتی رعایت شود که در نتیجه جراحی تا حد زیادی تاثیرگذارند. این اقدامات پیش از جراحی بینی عبارتند از:

قطع مصرف اسپرین قبل از جراحی

قطع مصرف آسپرین و داروهای رقیق کننده خون از 2 هفته پیش از جراحی. داروهای رقیق کننده خون باعث می شوند که حین جراحی خونریزی اتفاق بیفتد. اگر داروی خاصی مصرف می کنید حتماً پیش از جراحی پزشکتان را از آن مطلع کنید.

عدم مصرف الکل و دخانیات

قطع مصرف الکل و سیگار دو هفته قبل از عمل. نیکوتین و الکل می تواند روند جراحی را با مشکل مواجه کند. همچنین این دو مادّه، دوره نقاهت را افزایش می دهند.

تغذیه مناسب قبل از عمل

رژیم غذایی مناسب پیش از عمل. تغذیه مناسب و سرشار از مواد مغذی کمک می کند تا بدن با جراحی ضعیف نشود و در نتیجه عمل تاثیر مثبت می گذارد. میوه ها، سبزیجات و مواد مغذی و طبیعی دیگر را در برنامه غذایی پیش از رینوپلاستی قرار دهید.

دوش گرفتن شب قبل از جراحی

دوش گرفتن شب پیش از عمل. از آن جایی که بعد از جراحی نیاز به استراحت دارید و همچنین نمی توانید به راحتی (با وجود اسپلینت) حمام کنید، حتماً شب قبل از عمل دوش بگیرید تا بعد از عمل با مشکل مواجه نشوید.

ناشتا بودن در روز عمل

ناشتا بودن از 8 ساعت پیش از جراحی. شب قبل از عمل غذای سبک اما مقوی بخورید. معده در روز جراحی باید خالی باشد تا حین عمل مشکلی ایجاد نشود.

نداشتن جواهرات و ملزومات

نداشتن ملزومات مانند انگشتر، گل سر و … و همچنین عدم آرایش صورت در روز جراحی. از همراه آوردن وسایل اضافه و ملزومات فلزی در روزی جراحی خودداری کنید.

داشتن همراه در روز جراحی

داشتن همراه در روز جراحی. بعد از جراحی نمی توانید خودتان به راحتی کارها را انجام دهید یا رانندگی کنید. حتماً در روز جراحی یکی از آشنایان را به همراه خود بیاورید.

حضور به موقع در روز جراحی

حضور در بیمارستان یا محل جراحی حداقل 2 ساعت پیش از زمان تعیین شده. حتماً در زمان تعیین شده و بدون تاخیر در محل جراحی حضور داشته باشید.

بعد از عمل بینی استخوانی چه اقداماتی باید انجام شود؟

فارغ از استخوانی بودن یا گوشتی بودن بینی، بعد از عمل راینوپلاستی باید اقداماتی رعایت شود که از اهمیت زیادی برخوردارند. این اقدامات عبارتند از:

  • مصرف داروهای تجویز شده در ساعت مقرر؛
  • خوردن غذاهای نرم و ولرم مانند سوپ و فرنی؛
  • استفاده از کمپرس یخ به مدت 48 ساعت بعد از جراحی برای کاهش ورم و کبودی بعد از عمل بینی؛
  • مصرف مایعات و آبمیوه های طبیعی (به ویژه آب کرفس و آب آناناس) برای کاهش ورم و کبودی؛
  • بلند نخندیدن، باز نکردن بیش از حد دهان، خمیازه نکشیدن با دهان باز؛
  • بالاتر قرار دادن سر نسبت به بدن در هنگام استراحت و خواب (این کار به جریان خون در بدن کمک می کند و سرعت بهبود کبودی ها و ورم ها رو کاهش می دهد)؛
  • آب نزدن به صورت تا بعد از باز کردن گچ بینی؛
  • مراقبت از بینی در برابر ضربه (تا زمانی که بینی کاملاً بهبود نیافته، در مکان های شلوغ مانند مترو و اتوبوس قرار نگیرید)؛
  • چسب زدن مداوم و صحیح به بینی؛
  • مراجعه منظم طبق نظر پزشک برای معاینه روند بهبودی؛
  • محافظت از بینی در برابر گرما و آفتاب (حداقل تا 2 ماه نمی توانید در معرض آفتاب و گرما قرار بگیرید و سولاریوم ممنوع است)؛
  • عدم استفاده از عینک تا حداقل 3 ماه بعد از جراحی؛
  • عدم مصرف الکل و دخانیات تا 2 ماه؛
  • بلند نکردن اجسام سنگین؛
  • ورزش نکردن تا 2 ماه بعد از عمل.

درصد موفقیت عمل زیبایی بینی استخوانی چقدر است؟

همان طور که گفتیم، مهم ترین ویژگی این نوع بینی داشتن پوستی نازک است. به دلیل ظرافت پوست، بعد از جراحی تغییرات ایجاد شده به خوبی از زیر پوست نمایان می شونند و به همین دلیل نتیجه جراحی این بینی ها بسیار زیباتر از بینی گوشتی خواهد بود. در صورتی که جراح حاذقی را انتخاب کرده باشید، میزان موفقیت این عمل بالاست.

آیا استخوان بینی به حالت قبل از عمل برمی گردد؟

این پرسش از رایج ترین سوالاتی است که بعد از عمل بینی از سوی زیباجویان مطرح می شود. باید گفت که برآمدگی و قوز بینی بعد از جراحی برگشت پذیر نخواهند بود زیرا روش های جراحی جدید به طور کامل امکان برگشت پذیری این مشکلات را از بین برده اند. در صورتی که به بینی ضربه وارد شود، چسب بینی به خوبی و به درستی استفاده نشود و همچنین مراقبت های بعد از عمل بینی به طور صحیح انجام نشود امکان تغییر فرم بینی بعد از رینوپلاستی وجود دارد.

بعد از جراحی بینی چگونه چسب بزنم؟

مدت زمان توصیه شده برای چسب زدن به بینی استخوانی بعد از عمل 2 ماه است. چسب در 2 ماه اول اهمیت زیادی دارد و به کاهش ورم و شکل گیری بهتر بینی کمک بسزایی می کند. در ادامه به طور کامل مراحل چسب زدن بعد از جراحی را توضیح خواهیم داد.

مرحله اول چسب زدن به بینی

مرحله اول چسب زدن به بینی
مرحله اول چسب زدن به بینی بعد از جراحی رینوپلاستی

در مرحله اول، مطابق تصویر، سه تکه چسب به اندازه 5 سانتی متر جدا کنید. سپس چسب ها را به صورت افقی به ترتیب از بالای تیغه بینی شروع به چسباندن کنید. دقت داشته باشید که چسب ها باید یکدیگر را پوشش دهند و نباید بین آن ها هیچ فضای خالی وجود داشته باشد. این چسب ها را تا کمی بالاتر از نوک بینی بچسبانید.

مرحله دوم چسب زدن به بینی

مرحله دوم چسب زدن بینی
مرحله دوم چسب زدن به بینی بعد از جراحی رینوپلاستی

در مرحله دوم، چسبی به اندازه 10 تا 15 سانتی متر ببرید و آن را به صورت U شکل روی دو طرف بینی (مطابق تصویر) بچسبانید. با دست به آرامی روی چسب را ماساژ دهید تا به طور کامل روی بینی بچسبد.

مرحله سوم چسب زدن به بینی 

مرحله آخر چسب بینی
مرحله آخر چسب زدن به بینی بعد از جراحی رینوپلاستی

در مرحله سوم و نهایی چسب بینی، مجددا تکه ای چسب به اندازه 5 سانتی متر جدا کنید و به صورت افقی روی تیغه بینی بچسبانید.

فراموش نکنید که اگر به صورت صحیح از چسب بینی استفاده کنید، ورم بینی در مدت زمان کوتاه تری بهبود خواهد یافت و بینی فرم زیباتری خواهد داشت.

 

ورم بینی استخوانی بعد از چه مدت کاهش می یابد؟

ورم بینی بعد از عمل موضوعی کاملاً طبیعی است که به مرور کاهش پیدا می کند. میزان ورم بینی های استخوانی بعد از راینوپلاستی کمتر از ورم بینی های گوشتی است. این ورم بعد از 2 ماه به مرور کاهش پیدا می کند. دکتر اسدی، جراح زیبایی در تهران، در خصوص مدت زمان کاهش ورم بعد از جراحی توضیحاتی را بیان می کند.

 

آیا بعد از عمل بینی استخوانی درد خواهم داشت؟

بعد از هر عملی ممکن است که بدن شما نسبت به برش های ایجاد شده کمی واکنش نشان دهد. به طور کلی عمل بینی عملی با درد بسیار اندک و گذراست. تنها مشکل بیماران بعد از عمل، خشک شدن دهان به دلیل تنفس با دهان است که این مشکل بعد از خارج کردن تامپون از بینی بعد عمل حل خواهد شد.

غذاهای مجاز بعد از عمل بینی کدامند؟

  • پوره، سوپ و فرنی و دیگر غذاهای نرم: به دلیل فشار نیاوردن به عضلات صورت و بینی
  • میوه ها و سبزیجات برای جلوگیری از یبوست و فشار آمدن به بینی
  • مواد پروتئینی از جمله گوشت، تخم مرغ و ماهی برای کاهش دوران نقاهت
  • آبمیوه های طبیعی و مایعات

غذاهای غیرمجاز بعد از عمل بینی کدامند؟

  • غذاهای سفت
  • غذاهای پر ادویه و تند
  • غذاهای داغ
  • غذاهای شور

تغذیه نقش مهمی در کاهش ورم بعد از عمل و بهبود سریع تر کبودی ها دارد. به همین دلیل باید رژیم غذایی مناسبی بعد از عمل داشته باشید.

تغذیه بعد از رینوپلاستی
راهنمای رژیم غذایی بعد از عمل بینی

نتیجه گیری

بسیاری از افراد در دنیا دارای بینی استخوانی هستند که به هر دلیلی از جمله بزرگ بودن بینی، افتادگی نوک بینی و وجود قوز از ظاهر دماغ خود راضی نیستند. به همین دلیل تصمیم می گیرند تا نزد بهترین جراح استخوانی عمل رینوپلاستی را انجام دهد. این عمل زیبایی نیاز به تخصص و تبحر بالای فوق تخصص جراحی پلاستیک دارد. زیرا در غیر این صورت نه تنها عیوب ظاهری بینی برطرف نمی شود بلکه ممکن است فرد علاوه بر نداشتن رضایت از نتیجه عمل جراحی خود، دچار عوارض متعدد دیگری نیز شود.

دکتر محسن اسدی

فوق تخصص جراحی پلاستیك، ترمیمی و زیبایی و عضو رسمی انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی ایران. دکتر اسدی در سال 1390 با رتبه چهارم کشوری موفق به اخذ مدرک بورد فوق تخصصی جراحی پلاستیک -ترمیمی و زیبایی شد. وی  از سال 2016 عضو رسمی انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی بین الملل آمریکا (ISAPS) است.

دیدگاه ها

  1. نسترن محسنی - اکتبر 16, 2020 در 7:48 ب.ظ

    سلام. چه مدت بعد بارداری میشه عمل بینی انجام داد؟

    پاسخ
    • دکتر محسن اسدی - اکتبر 17, 2020 در 1:43 ب.ظ

      سلام. حداقل سه ماه بعد از زایمان.

      پاسخ
  2. مارال عظیمی - اکتبر 16, 2020 در 7:58 ب.ظ

    سلام من 2 ماه پیش دندونمو ارتودنسی کردم. میخواستم بدونم میتونم عمل بینی انجام بدم>

    پاسخ
    • دکتر محسن اسدی - اکتبر 17, 2020 در 1:48 ب.ظ

      بله همزمان با ارتودنسی امکان عمل بینی هست مگر اینکه نیاز به جراحی فک باشد.

      پاسخ
  3. دیانا نامداری - اکتبر 17, 2020 در 1:51 ب.ظ

    آقای دکتر اگر بعد عمل بینی حساسیت داشته باشیم عطسه کنیم بخیه باز بشه دوباره نیاز به بخیه هست؟ اسپلینت و گچ هم باز میشه با عطسه؟

    پاسخ
    • دکتر محسن اسدی - اکتبر 17, 2020 در 1:51 ب.ظ

      سلام معمولا بعد از عمل بطور پیشگیرانه داروهای آنتی هیستامین تجویز میشودو خیلی بعید است که با عطسه بخیه ها باز شود

      پاسخ
  4. نسیم - اکتبر 18, 2020 در 7:49 ق.ظ

    آقای دکتر من بعد از 2 ماه جراحی روی بینیم قوز هنوز هست. به نظرتون ورم هست یا استخوان مونده؟

    پاسخ
    • دکتر محسن اسدی - اکتبر 18, 2020 در 9:17 ق.ظ

      سلام بعد 2 ماه هنوز بینی ورم دارد و برای قضاوت زود است.

      پاسخ
  5. مریم - اکتبر 18, 2020 در 11:57 ق.ظ

    ممکنه بینی استخوانیم بعد عمل به حالت اولش برگرده مث بینی گوشتیا؟

    پاسخ
    • دکتر محسن اسدی - اکتبر 18, 2020 در 12:02 ب.ظ

      خیر با تکنیک های جدید جراحی این امر امکان پذیر نیست.

      پاسخ
  6. سمیرا - اکتبر 21, 2020 در 9:10 ق.ظ

    سلام بینی من استخوانی بوده ولی الان بعد سه سال مقداری کجه.من میترسم که بینیم خیلی کوچیک شه. میشه بدون تغییر سایز کجیشو برطرف کرد؟

    پاسخ
    • دکتر محسن اسدی - اکتبر 26, 2020 در 5:20 ق.ظ

      بله، البته گاهی کجی بینی بسیار مقاوم است و مشکل اصلاح می شود.

      پاسخ
  7. سولماز - اکتبر 27, 2020 در 6:21 ب.ظ

    مطلب خيلي خوبي بود

    پاسخ
  8. مهدی - ژوئن 22, 2021 در 6:10 ق.ظ

    سلام قیمت عمل بینی حدودی بین چند تا چند هستش که من بخام اقدام کنم بیام پیشه شما؟

    پاسخ
    • دکتر محسن اسدی - ژوئن 23, 2021 در 8:03 ق.ظ

      سلام وقت بخیر به پیج اینستاگرام و دایرکت مراجعه کنید

      پاسخ
  9. مریم - ژوئن 23, 2021 در 7:06 ق.ظ

    سلام دکتر اسدی گرامی وقت تون بخیر. کجا می تونم نمونه کارهای دیگه تون رو ببینم؟ میشه راهنمایی کنید؟

    پاسخ
    • دکتر محسن اسدی - ژوئن 23, 2021 در 8:03 ق.ظ

      سلام وقت شما بخیر. می تونید به پیج اینستاگرام مراجعه کنید که در منوی سایت هست و همینطور گالری تصاویر سایت و نمونه کارها

      پاسخ
  10. سحری - آگوست 29, 2021 در 1:58 ب.ظ

    سلام و خسته نباشید
    آقای دکتر چند ماه بعد از جراحی و عمل بینی استخوانی میشه باردار شد؟آیا بارداری ممکنه فرم بینی رو به حالت قبل برگردونه یا بدشکلش کنه؟

    پاسخ
    • دکتر محسن اسدی - سپتامبر 6, 2021 در 7:52 ق.ظ

      سلام بارداري بعد از عمل بيني بلامانع است و مشكلي ايجاد نميكند

      پاسخ
  11. M - ژوئن 12, 2023 در 8:54 ق.ظ

    سلام بینیم بزرگ نیست و قوز هم نداره فقط نوک بینیم خیلی کم پایین هست هزینه تقریبی عمل بینیم چقدر میشه فقط می‌خوام زاویه لب و بینیم بیشتر بشه(۹۰درجه) و پهنای پینیم تغییر نکنه

    پاسخ
  12. فروشگاه ادکلن - آگوست 3, 2023 در 9:37 ب.ظ

    مطلب کامل و توضیحات جامعی نوشته شده است. سپاس

    پاسخ

ارسال دیدگاه

مدت زمان مطالعه ۲۳ دقیقه