عوارض جراحی پیکرتراشی

اولین راهکارهایی که برای اصلاح اندام و رسیدن به بدن خوش فرم و ایده آل به ذهن همه ما خطور میکند، ورزش های مختلف برای بدنسازی و رژیم غذایی است. ولی خیلی ها نمی توانند از طریق این روش ها مشکلات اندام خود را برطرف کنند. علاوه بر این، چربی های موضعی انباشته شده در نواحی مختلف بدن به این راحتی ها از بین نمی روند. به همین دلیل جراحی پیکر تراشی در سالهای اخیر به شکل گسترده ای مطرح شده است. اما آیا می دانید عوارض جانبی و خطرات احتمالی آن چه مواردی هستند؟ آیا با دانستن عوارض پیکرتراشی بازهم حاضر به انجام آن هستید؟ جراح چه نقشی در کنترل و کاهش عوارض جانبی پس از عمل دارد؟

همانطور که در مقاله مربوط به جراحی پیکرتراشی بیان شد، روش های مختلفی بنا بر تشخیص جراح فوق تخصص پلاستیک برای انجام عمل پیکرتراشی یا body contouring به کار گرفته می شوند. هرکدام از این روش ها ممکن است عوارض گوناگونی را به دنبال داشته باشند. اما در حالت کلی، بعضی از این عوارض به صورت عمومی و مشترک و بعضی دیگر مختص هر یک از روشهای پیکرتراشی است. در ادامه ی مقاله عوارض عمومی و عوارض خطرناک جراحی پیکر تراشی را بررسی خواهیم کرد.


عوارض پیکرتراشی چه مواردی هستند؟

همانطور که در مقدمه ی این مبحث بیان شد؛ هرکدام ازتکنیک های کاربردی در پیکرتراشی دارای مزایا و معایب مخصوص به خود می باشند.

عوارض لیپوماتیک عبارتند از:

  • عوارض موقت (عوارض عمومی)

عوارضی همچون تورم، کبودی، التهاب، درد و احساس کوفتگی در این گروه قرار دارند. این عوارض معمولا بعد از گذشت چند روز لغایت چند هفته بدون نیاز به اقدام درمانی، خودبخود برطرف می شوند و جای نگرانی ندارند.

  • عوارض طولانی مدت

عوارضی مانند؛ شیوه ی نادرست جراحی، ناصافی پوست، تخلیه ی قسمت زیادی از بافت چربی (Overcorrection) و یا بالعکس خروج کمتر از حد مورد نیاز (Undercorrection)، گاها با مرور زمان از بین نمی روند و نیاز به ترمیم و یا روتوش دارند.

ترمیم عوارض موجود معمولا 6 ماه بعد از لیپوماتیک صورت می پذیرد. (تعیین زمان ترمیم بسته به تجویز و صلاحدید فوق تخصص جراحی پلاستیک دارد.)

  • عوارض نادر و خطرناک

این گروه از عوارض معمولا زمانی اتفاق می افتند که اصول اولیه و علمی در حین جراحی رعایت نشده باشد. علاوه بر این ممکن است انتخاب تکنیک اشتباه برای بیمار یا انجام جراحی در مطب بدون داشتن تجهیزات لازم، سبب ایجاد عوارض خطرناک و نادر در فرد شود.

گاها به دلیل استاندارد نبودن فرمول محلول های مخصوص برای آماده ساختن بیمار برای جراحی (بی حسی و یا بیهوشی) یا تزریق بیش از اندازه ی این محلول ها و همچنین تخلیه ی بیش از اندازه ی چربی (بیش از 5 لیتر)، بیمار دچار آسیب دیدگی های متعدد و عوارض نامطلوب بعد از لیپوماتیک می شود.

عوارض عمومی پیکر تراشی

منظور از عوارض عمومی پیکرتراشی، مواردی هستند که بروز آنها بعد از انجام جراحی طبیعی است و در دوره نقاهت بهبود پیدا میکنند. مهم ترین این عوارض موارد زیر هستند:
 

  • احساس درد بعد از پیکرتراشی
    موضوعی که خیلی از افراد متقاضی انجام عمل پیکرتراشی بابت آن ابراز نگرانی می کنند، درد بعد از عمل است. در واقع باید گفت درد معمول ترین عارضه بعد از عمل های جراحی بوده و در روند بهبودی کاملا طبیعی است. معمولا بدنبال پیکرتراشی بیماران احساس کوفتگی در نواحی ساکشن شده میکنند. خوشبختانه این درد یا کوفتگی با مصرف داروهای مسکن خوراکی قابل کنترل است و جای نگرانی ندارد. بعد از گذشت چند روز نیز به شکل چشمگیری کاهش پیدا خواهد کرد.
     
  • تورم بعد از پیکرتراشی
    بعد از عمل جراحی در محل هایی که تغییرات بافتی یا زخم ایجاد شده، بطور طبیعی بدن اقدام به بازسازی و ترمیم خواهد کرد. به همین دلیل تجمع سلول ها و یا مایعات لازم برای ترمیم، باعث بروز تورم در قسمت های عمل شده می شود. این تورم کم کم و با پایان یافتن دوره ی نقاهت، برطرف خواهد شد.استفاده از گن مخصوص باعث کاهش تورم میگردد.
     
  • کبودی بعد از پیکرتراشی
    مویرگ های بسیار ظریفی که در مسیر جراحی پیکرتراشی قرار دارند، در طول عمل ممکن است دچار پارگی شده و خون داخل آنها در زیر لایه های پوست پخش شود. عامل اصلی بروز کبودی در اندام ها بعد از عمل پیکرتراشی این اتفاق است. لازم به ذکر است که این کبودی ها نیز خود به خود برطرف می گردند.

عوارض نگران کننده بعد از جراحی پیکرتراشی چه مواردی هستند؟

موارد زیر عوارض خطرناکی هستند که ممکن است در بعضی از موارد بعد از جراحی های پیکرتراشی رخ دهند:
 

  • حساسیت به داروی بیهوشی
     
    بدن بعضی از بیماران ممکن است نسبت به داروی بیهوشی واکنش منفی نشان داده و حتی باعث شوک یا ایست قلبی شود. تشخیص اینکه چه نوع بیهوشی برای بیمار و وضعیت کلی جسمانی او مناسب تر است، مسئله ای است که باید توسط جراح و متخصص بیهوشی بررسی  و تایید شود. از همین رو تاکید میشود که حتما کلیه عملهای پیکر تراشی در اتاق عمل مجهز بیمارستان و یا مراکز جراحی مجاز انجام گیرد.
     
  • عفونت
    خطر احتمالی دیگری که درمورد همه ی عمل های جراحی وجود دارد، ایجاد عفونت است. عفونت می تواند ناشی از ورود آلودگی ها به بدن در حین جراحی باشد. به همین دلیل معمولا بعد از عمل جراحان آنتی بیوتیک نیز برای بیمار تجویز میکنند تا از بروز هرگونه عفونت جلوگیری شود. خونریزی، ترشحات با بوی نامطبوع از محل زخم ها، تب و حالت تهوع از علائم عفونت بعد از عمل هستند.
     
  • هماتوم
    هماتوم در نتیجه ی جمع شدن خون یا مایعاتی دیگر خارج از رگ های خونی و در زیر لایه های پوست رخ میدهد. نشانه ی این عارضه، کبودی یا تغییر رنگ پوست در محل ایجاد هماتوم است. در صورتی که هماتوم خودبخود و پس از گذشت چند روز برطرف نشود، لازم است حتما به پزشک خود مراجعه کنید.

مراقبت های بعد از پیکرتراشی

معمولا 24 ساعت بعد از انجام لیپوماتیک ممکن است شاهد ترشح خونابه از محل پورت ها باشیم. نگران نباشید این امر طبیعی است و با استفاده از پانسمان های استریل قابل کنترل می باشد.

توصیه ی ما به بیماران محترم این است؛ بعد از لیپوماتیک از گن های مخصوص استفاده نمایند. مدت زمان استفاده از گن های مخصوص به مدت 2 ماه می باشد. (در مواقعی ممکن است با تشخیص پزشک این مدت زمان به 6 ماه نیز برسد)

  • استفاده از گن های مذکور باعث کاهش تورم و التهاب های ناشی از لیپوماتیک می شود.
  • همچنین گن های مورد استفاده، کمک شایانی در فرم گیری بهتر و مناسب تر بدن بعد از عمل می کنند.

بعد از عمل لیپوماتیک به موارد زیر توجه کنید:

  • مصرف مایعات به مقدار زیاد
  • انجام فعالیت های فیزیکی و تحرک داشتن در حد توان
  • از ساکن ماندن در وضعیت ثابت به مدت طولانی دوری کنید.
  • مصرف مواد غذایی سالم و مناسب

نتایج حاصل از پیکرتراشی

به منظور نمایان شدن نتایج حاصل از لیپوماتیک معمولا 6 ماه زمان لازم است. به خاطر داشته باشید ورزش کردن و داشتن برنامه ی غذایی مناسب می تواند نتایج حاصل از لیپوماتیک را تقویت بخشد و از بازگشت بافت های چربی اضافی جلوگیری نماید.

آمبولی بعد از پیکرتراشی

بدترین و خطرناک ترین عارضه ی ناشی از لیپوماتیک، تجمع لخته خون و یا چربی (به اصطلاح آمبولی) می باشد. احتمال ایجاد آمبولی در هر نوع جراحی اعم از درمانی یا زیبایی وجود دارد، اما درصد و احتمال ایجاد آمبولی کشنده بعد از جراحی بسیار نادر می باشد.

لازم به ذکر است؛ برخلاف باور عموم مردم احتمال خطر آمبولی بعد از لیپوماتیک و یا لیپوساکشن بسیار کمتر از جراحی زیبایی شکم (ابدومینوپلاستی) می باشد.

چکیده مطلب

با توجه به حساسیت بالای جراحی پیکرتراشی و اقدامات مربوط به آن، برای دستیابی به نتیجه مطلوب و حفظ هرچه بیشتر سلامتی خود، توصیه می شود که حتما به فوق تخصص جراحی پلاستیک مراجعه کنید. باانتخاب فوق تخصص جراحی پلاستیک با تجربه و ماهر، می توانید پیکرتراشی موفقیت آمیز و بدون عارضه ای داشته باشید. به خاطر داشته باشید جراح شما بهترین مشاور برای شما است. بنابراین در طی جلسات مشاوره تمام سوالات خود را در مورد نحوه ی جراحی، عوارض احتمالی بعد از جراحی، مراقبت های لازم بعد از جراحی و… از جراح مربوطه بپرسید.

دکتر محسن اسدی

فوق تخصص جراحی پلاستیك، ترمیمی و زیبایی و عضو رسمی انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی ایران. دکتر اسدی در سال 1390 با رتبه چهارم کشوری موفق به اخذ مدرک بورد فوق تخصصی جراحی پلاستیک -ترمیمی و زیبایی شد. وی  از سال 2016 عضو رسمی انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی بین الملل آمریکا (ISAPS) است.

دیدگاه ها

  1. معصومه - ژوئن 23, 2021 در 7:26 ق.ظ

    سلام وقت بخیر من هیچ کجای سایت نتونستم نمونه کارهای پیکرتراشی تون رو ببینم. میشه بهم بگید از کجا باید ببینم؟

    پاسخ
  2. مهتاب - آگوست 6, 2021 در 4:44 ب.ظ

    من میخوام بدونم فرق عمل لیپوماتیک با پیکرتراشی چی هست، ممنون میشم پاسخ بدید.

    پاسخ
    • دکتر محسن اسدی - آگوست 16, 2021 در 11:50 ق.ظ

      سلام
      لیپوماتیک یکی از روش های پیکر تراشی است.

      پاسخ
  3. مهدی جودکی - سپتامبر 19, 2021 در 10:29 ب.ظ

    سلام وقت بخیر، هزینه پیکر تراشی حدوداً چقدر هست، ممنون میشم اگر راهنمایی کنید.

    پاسخ
    • دکتر محسن اسدی - سپتامبر 20, 2021 در 12:32 ب.ظ

      سلام تعيين هزينه صرفا با مراجعه حضوري يا ارسال عكس در واتساپ

      پاسخ

ارسال دیدگاه

مدت زمان مطالعه ۷ دقیقه