استفاده از تامپون بعد از جراحی زیبایی بینی

اگر سابقه جراحی بینی، چه جراحی زیبایی بینی و چه جراحی انحراف بینی، را داشته باشید، می دانید که بعد از جراحی گاز استریل هایی در بینی گذاشته می شود که به آن مش یا تامپون می گویند. این تامپون ها برای جلوگیری از خونریزی و ترشحات بینی در داخل بینی قرار داده می شوند.
امروزه برخی از پزشکان از تامپون استفاده نمی کنند و یا به جای آن از مینی تامپون ها استفاده می کنند. اما آیا استفاده از تامپون بعد از جراحی بینی ضروری است؟ با ما در این مطلب همراه باشید تا به بررسی بیشتر این موضوع بپردازیم.

استفاده از تامپون بعد از جراحی زیبایی بینی

آیا استفاده از تامپون بعد از جراحی بینی ضروری است؟

دکتر محسن اسدی، فوق تخصص جراحی پلاستیک در تهران، در مورد استفاده از تامپون بعد از جراحی زیبایی بینی اظهار داشت که هیچ الزامی به گذاشتن تامپون وجود ندارد اما برای راحتی بیمار بعد از جراحی بینی توصیه می شود که تا 24 ساعت بعد از جراحی تامپون در بینی قرار داده شود زیرا ترشحات و خون آبه ای که بعد از جراحی بینی وجود دارد، باعث بسته شدن مسیر تنفس می شود و برای بیمار آزاردهنده خواهد بود. اما اگر تامپون گذاشته شود و بعد از 24 ساعت تامپون ها خارج شود، راحت تر می توان ترشحات و لخته های بینی را به کمک قطره های مخصوص داخل بینی رفع کرد. در نتیجه بیماران نباید واهمه ای از تامپون بینی بعد از جراحی داشته باشند.

آیا برداشتن تامپون بینی درد دارد؟

در این مورد ابتدا بهتر است به وضعیتی که قبل از جراحی داشتید اشاره کنیم. شاید با خودتان احساس می کردید که جراحی زیبایی بینی تا چه حد دردناک است؛ اما زمانی که این جراحی را انجام دادید متوجه شدید که اصلاً با درد همراه نیست.
در مورد تامپون نیز باید گفت که با توجه تکنیک های مدرن و به وجود آمدن مینی تامپون ها، فرد برای کشیدن تامپون دیگر احساس ناراحتی نخواهد داشت. در گذشته تامپون های بزرگی در بینی استفاده می شد و به همین دلیل فرد در هنگام کشیدن تامپون احساس ناراحتی می کرد، نه درد.
با روش های جدید قرار دادن تامپون در بینی، بیمار با احساس ناخوشایند و درد رو به رو نخواهد شد. در نتیجه از شنیدن نام تامپون نگران نشوید. در فیلم زیر نحوه باز کردن تامپون توسط دکتر محسن اسدی، فوق تخصص جراحی پلاستیک و جراح بینی در تهران، را مشاهده می کنید:

خونریزی بینی بعد از جراحی بینی
در صورتی که بعد از جراحی دچار خونریزی شدید، در اسرع وقت با پزشک تماس بگیرید. به طور کلی اقدامات زیر برای خونریزی بینی بعد از جراحی بینی قابل انجام است:
1. قسمت نرم پایین بینی را بین دو انگشت شست و اشاره بگیرید. بینی را در حدود 5 دقیقه نگه دارید تا خونریزی قطع شود.
2. دو عدد قرص مسکن غیراستروئیدی مصرف کنید؛ هرگز به سراغ آسپرین یا قرص های ضدالتهاب نروید.
3. سر خود را بالا نگه دارید.
4. از كمپرس سرد روي گونه ها و پيشاني استفاده نماييد
فراموش نکنید که بعد از جراحی نباید هیجانات شدید یا فعالیت زیاد داشته باشید. از مصرف مایعات گرم خودداری کنید.

و در پایان این که اگر تصمیم به جراحی گرفته اید و بهترین جراح زیبایی بینی تهران را انتخاب کردید، به او اعتماد داشته باشید و از گذاشتن تامپون واهمه نداشته باشید. یک فوق تخصص جراحی پلاستیک خوب قطعاً بهترین تصمیم را برای شما خواهد گرفت.