ژنیکوماستی (بزرگی سینه آقایان)

چه عاملی موجب ژنیکوماستی می شود؟ چه کسانی به ژنیکوماستی مبتلا می شوند؟

ژنیکوماستی بزرگ شدن سینه ها در آقایان است که بعلت عدم تعادل هورمون های زنانه و مردانه در بدن آقایان اتفاق می افتد و به صورت فیزیولوژیک ممکن است در زمان بلوغ و یا در سنین بالای ۶۰ سال اتفاق بیفتد. سینه های بزرگ در آقایان می تواند موجب کاهش اعتماد به نفس آنها شود. ژنیکوماستی در هر سنی ممکن است ایجاد شود. بروز ژنیکوماستی عوامل مختلفی دارد که در ادامه مقاله به آنها اشاره می شود.

برای مشاوره و تعیین وقت قبلی با دکتر محسن اسدی فوق تخصص جراحی پلاستیک در تهران با شماره های
۲۲۶۱۷۶۸۰- ۰۹۱۹۹۱۱۰۳۴۴ تماس بگیرید یا برای ارتباط با دکتر به صفحه اینستاگرام دکتر محسن اسدی مراجعه کنید .

عامل موثر در ژنیکوماستی

• ژنتیک
  • تغییرات هورمونی
  • افزایش وزن
  • مصرف داروهای خاص یا غیر مجاز
  • مصرف الکل

علائم ژنیکوماستی

ژنیکوماستی معمولا با افزایش حجم چربی های پستان و افزایش بافت های غدد ترشحی آقایان تشخیص داده می شوند. همچنین ورم و درد در ناحیه، حساسیت پستان ها و گاهی ترشحات از یک یا دو پستان می تواند از علائم نشان دهنده بروز ژنیکوماستی باشد. ژنیکوماستی می تواند یک یا هر دو پستان را درگیر کند.

درمان ژنیکوماستی

یکی از موثرترین و پایدارترین روش های درمان بزرگی سینه آقایان، جراحی ژنیکوماستی می باشد. اما اگر در آزمایشات هورمونی عدم تعادل وجود داشت ابتدا باید درمان انجام شود و یا داروهایی که باعث مشکل هورمونی شده اند قطع شوند بنابراین ابتدا نیاز به بررسی هورمونی است.

در شرایطی که سینه بیمار فقط در نتیجه تجمع بافت چربی بزرگ شده باشد به تنهایی از روش لیپوساکشن استفاده می شود که طی آن یک کانول که در واقع یک لوله تو خالی نازک است از طریق چند برش کوچک وارد چربی می شود و با حرکات کنترل شده به سمت عقب و جلو چربی ها را جدا و سپس توسط مکش از بدن خارج می کند. اما اگر علاوه بر بافت چربی و غددی، پوست اضافه وجود داشته باشد، لازم است پوست هم با برش جراحی برداشته شود. در برخی موارد ممکن است از هر دو روش لیپوساکشن و برش استفاده شود.

ژنیکوماستی (بزرگی سینه آقایان)

طبقه بندی روش جراحی ژنیکوماستی

روش های مختلفی جهت طبقه بندی ژنیکوماستی وجود دارد. بر اساس طبقه بندی انجمن جراحان پلاستیک آمریکا افراد مبتلا به ژنیکوماستی به ۴ درجه تقسیم می شوند:

• درجه اول : با سینه هایی کوچک و حجیم شدنشان در اطراف آرئول مشخص می شود.
  • درجه دوم : با بزرگ و حجیم شدن پستان و آرئول که از بافت اطراف متمایز است مشخص می شود.
  • درجه سوم : با بزرگ شدن و حجیم شدن پستان و آرئول که از قفسه سینه به طور کامل نمایان می شود، مشخص می گردد.
  • درجه چهارم : با بزرگ شدن و حجیم شدن پستان و آرئول که نمای پستان های زنانه پیدا می کند، مشخص می شود.

نتیجه گیری

ژنیکوماستی در نتیجه بزرگی بافت های سینه آقایان ایجاد می شود که عوامل مختلفی در بروز این آن دخیل هستند. نحوه درمان ژنیکوماستی به علت اولیه بروز آن بستگی دارد اما انجام مشاوره با فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی قبل از اقدام به درمان ضروری می باشد. در طول ویزیت اول، جراح شکل و اندازه پستان را ارزیابی و نحوه درمان را مشخص می کند. در واقع استفاده از تکنیک های مختلف به آناتومی بافت های سینه و میزان چربی قابل برداشت وابسته است.

یک × 5 =